Dodano produkt do koszyka

W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej

ebook

W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej

Andrzej Ryk

Wydawca: Impuls

Cena: 38.00 zł 27.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 27.00 zł

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Celem pracy jest próba skonstruowania podstaw pedagogiki humanistycznej w oparciu o analizę tzw. „rdzennej” fenomenologii Edmunda Husserla. Autor odsłania najpierw podstawowe cechy i założenia samej fenomenologii Husserla by następnie podążyć tropem jego kontynuatorów. W dalszej części pracy odsłania fenomenologiczne aspiracje w naukach społecznych. Efektem pracy jest podjęta próba aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice. Praca jawi się jako jedna z niewielu prac tego typu w pedagogice polskiej i wpisuje się w coraz szerzej reprezentowany motyw budowania pedagogiki w tzw. perspektywie podmiotowej.

Punktem wyjścia swojej rozprawy Andrzej Ryk czyni przekonanie, że: O ile fenomenologia nie jest obca dla profesjonalistów z dziedziny filozofii, o tyle nie jest już tak, jeśli chodzi na przykład o pedagogów. Powtarza to we wstępie dwukrotnie, przy czym niniejszy akapit jest tego najsilniejszym akcentem:

Dlaczego więc fenomenologia? Po pierwsze dlatego, że choć sam kierunek jest na scenie filozofii już ponad sto lat to ciągle jest mało znany i rozumiany – szczególnie w środowisku pedagogów. Zarówno teoretyków jak i praktyków. Po drugie wydaje się, że wciąż istnieje w polskiej pedagogice niedosyt opracowań, monografii czerpiących z dorobku filozofii jako takiej. Ta swoista „czarna dziura” - jak wiemy - jest z jednej strony wynikiem okresu ideologicznego „zamrożenia” pedagogicznego pluralizmu, z drugiej zaś strony, wyraża chyba wciąż zbyt niski stan kultury filozoficznej wśród pedagogów. Po trzecie fenomenologia jest jednym z kierunków reprezentujących tzw. przełom antypozytywistyczny w nauce i kulturze. Jej znaczenie jest dla współczesnego rozwoju rozumienia tożsamości wiedzy fundamentalne. Próba więc uchwycenia najważniejszych „przyczółków” myślenia fenomenologicznego wydaje się być ważna i istotna z punktu widzenia podnoszenia ogólnohumanistycznej kultury pedagogicznej. [...]
z recenzji prof. zw. dr hab. Bogusława Śliwerskiego

Tytuł
W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej
Podtytuł
Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej
Autor
Andrzej Ryk
Język
polski
Wydawnictwo
Impuls
ISBN
978-83-7850-004-9
Rok wydania
2010 Kraków
Wydanie
1
Liczba stron
258
Format
pdf
Spis treści
Wstęp; 7

I. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla jako nauka pewna i ścisła; 15

1. Fenomenologia jako odpowiedź na zbłąkany racjonalizm pozytywizmu; 15

2. Fenomenologiczny genesis; 22

3. Husserlowski kartezjanizm; 28

4. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla; 32

5. Próba rekapitulacji – wydobycia najważniejszych wyznaczników fenomenologii transcendentalnej Edmunda Husserla; 86

6. Wybrane oceny transcendentalnej fenomenologii Edmunda Husserla; 88

II. Wokół myśli Edmunda Husserla – wybrane egzemplifikacje; 93

1. Diltheyowski świat życia; 93

2. Istota aktów wczucia Edyty Stein; 101

3. Hermeneutyka jestestwa Marti na Heideggera; 110

4. Hermeneuta myśli Edmunda Husserla – Roman Ingarden; 113

5. Fenomenologia Edmunda Husserla według Józefa Tischnera; 118

6. Maurice’a Merleau-Ponty’ego fenomenologia percepcji; 124

7. Hans-Georg Gadamer a Edmund Husserl; 128

III. Fenomenologiczne inspiracje w naukach społecznych; 131

1. Fenomenologiczne inspiracje w socjologii; 135

2. Fenomenologiczne inspiracje w psychologii według Amadeo Giorgiego i Clarka E. Moustakasa; 154

3. Fenomenologiczne inspiracje w pedagogice – wybrane ujęcia; 163

IV. Własne poszukiwania możliwości aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice; 193

1. Podstawowe założenie teoretyczne; 193

2. Założenia metodologii badawczej w pedagogice fenomenologicznej; 209

3. Etapy badania przeprowadzonego w perspektywie fenomenologicznej; 211

4. Kierunki badań w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla; 216

Wnioski i zakończenie; 229

Bibliografia; 233

Spis tabel; 255

Spis schematów; 257
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org