ebook
Zmierzch kształcenia? Wybrane implikacje pedagogiczne filozofii Leo Straussa i Erica Voegelina
Jan Rutkowski
Cena: 16.70 zł
15.00 zł brutto
Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 11.00 zł
Format:
Pobierz fragment
Koszty dostawy:
- Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
W prezentowanej książce autor analizuje wybrane uwarunkowania, jakim we współczesnej kulturze zachodniej podlega kształcenie oraz zwraca uwagę na niektóre pedagogiczne implikacje idei tworzących fundament dzisiejszej kultury europejskiej. Wykazuje, jak pozornie odległe od siebie aspekty naszej rzeczywistości warunkowane są przez dominujące obecnie wizje: człowieczeństwa, etyki i polityki.
Odwołując się do koncepcji wychowania rozumianego jako ludzka aktywność urzeczywistniająca swą istotę przede wszystkim przez kształcenie, autor chce zapytać: czy dominujący we współczesnej myśli zachodniej sposób opisu i uzasadniania fundamentalnych – nie tylko dla wychowania, ale właściwie dla całej kultury – pojęć, takich jak: istota człowieczeństwa, etyka, państwo, prawo, nie czyni sensowności kształcenia co najmniej trudną, a być może niemożliwą do teoretycznego uzasadnienia? [...]
Czy współczesny przedstawiciel kultury zachodniej potrzebuje kształcenia w znaczeniu, jakie przypisuje się greckiemu pojęciu "paideia" czy niemieckiemu słowu "Bildung"? Czy uznaje jeszcze potrzebę, a może nawet konieczność, kształtowania i formowania człowieczeństwa? [...]
Wydaje się, że istotę dzisiejszych dylematów edukacyjnych stanowi nie tyle problem braku skutecznych środków czy technik urzeczywistnienia określonego celu wychowawczego, ile raczej niespójność czy nawet wewnętrzna sprzeczność tegoż celu lub po prostu jego brak. Być może współczesnym dylematem wychowania jest nie tyle pytanie: jak coś osiągnąć, ale raczej bardziej fundamentalna kwestia: co osiągnąć? Odpowiedź na pytanie: kogo tak naprawdę chcemy wykształcić? – jawi się jako kwestia fundamentalna i warunkująca sensowność formułowania dalszych pytań i odpowiedzi dotyczących edukacji.
Ze Wstępu
Odwołując się do koncepcji wychowania rozumianego jako ludzka aktywność urzeczywistniająca swą istotę przede wszystkim przez kształcenie, autor chce zapytać: czy dominujący we współczesnej myśli zachodniej sposób opisu i uzasadniania fundamentalnych – nie tylko dla wychowania, ale właściwie dla całej kultury – pojęć, takich jak: istota człowieczeństwa, etyka, państwo, prawo, nie czyni sensowności kształcenia co najmniej trudną, a być może niemożliwą do teoretycznego uzasadnienia? [...]
Czy współczesny przedstawiciel kultury zachodniej potrzebuje kształcenia w znaczeniu, jakie przypisuje się greckiemu pojęciu "paideia" czy niemieckiemu słowu "Bildung"? Czy uznaje jeszcze potrzebę, a może nawet konieczność, kształtowania i formowania człowieczeństwa? [...]
Wydaje się, że istotę dzisiejszych dylematów edukacyjnych stanowi nie tyle problem braku skutecznych środków czy technik urzeczywistnienia określonego celu wychowawczego, ile raczej niespójność czy nawet wewnętrzna sprzeczność tegoż celu lub po prostu jego brak. Być może współczesnym dylematem wychowania jest nie tyle pytanie: jak coś osiągnąć, ale raczej bardziej fundamentalna kwestia: co osiągnąć? Odpowiedź na pytanie: kogo tak naprawdę chcemy wykształcić? – jawi się jako kwestia fundamentalna i warunkująca sensowność formułowania dalszych pytań i odpowiedzi dotyczących edukacji.
Ze Wstępu
- Tytuł
- Zmierzch kształcenia?
- Podtytuł
- Wybrane implikacje pedagogiczne filozofii Leo Straussa i Erica Voegelina
- Autor
- Jan Rutkowski
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
- ISBN
- 978-83-235-1046-8
- Rok wydania
- 2012 Warszawa
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 178
- Format
- Spis treści
- Wstęp 9 1. Geneza i przyczyny 21 Początki nowożytności 23 Koncepcja klasyczna 28 Natura 28 Ludzkie poznanie a objawienie 32 Filozofia i sofistyka 37 Philosophos kontra philodoxos 40 Prawo naturalne a konwencjonalizm 42 Polityka i kształcenie 47 Odpowiedź nowożytna 57 Miasto i cnota 57 Fakty i wartości 66 Postęp – banalność zła i demoniczność wyborów 72 Naturalizm 79 Człowiek jako zwierzę, maszyna i bóg 87 Fale nowożytności i immanentyzacja eschatonu 94 Królestwo Boże na Ziemi 94 Pierwsza fala nowożytności 99 2. Warunki i kondycja współczesnego kształcenia 105 Rzeczywista i uniwersalna ludzka motywacja 107 Odrzucenie faktyczności 107 Cywilizacja sterydów anabolicznych 112 Zapaść demograficzna 115 Egoizm jako fundament życia społecznego 118 Etyka, polityka i kształcenie 129 Genealogia sprawiedliwości 129 Kontraktualizm 134 Emotywizm, „zasłona niewiedzy” i strach 139 Neutralność a patriotyzm 144 Kryzys męskiej tożsamości 148 Neutralne kształcenie 152 Zakończenie 159 Literatura przywołana w przypisach 171
Cechy produktu
Dane ogólne
- Format pliku
- ebook
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
Zapytaj o produkt