ebook
Wyobraźnia Sztuka i design
Alicja Głutkowska-Polniak
Wydawca: Uniwersytet Śląski
Cena: 21.00 zł
19.00 zł brutto
Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 19.00 zł
Format:
Koszty dostawy:
- Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Książka jest analizą inspirujących do dnia dzisiejszego koncepcji wyobraźni, które stały się istotne dla historii filozofii sztuki i są wciąż na nowo interpretowane. Zdeterminowało to wybór przedstawionych w pracy reprezentatywnych filozofów i ich teorii, począwszy od Kanta, który dał sztuce autonomię (oraz istotne znaczenie wyobraźni), przez Schopenhauera, Sartre’a, Freuda, Junga, aż po Bachelarda. Autorka, pokazując, jak wyobraźnia w różnych koncepcjach wspiera sztukę, a nawet ją warunkuje, prowadzi przez różnorodne, charakterystyczne filozoficzno-estetyczne koncepcje wyobraźni, wybrane również po to, by przedstawić wyobraźnię w jej wielowymiarowości i wieloaspektowości. Taki horyzont pozwala na szerokie ujęcie tej kategorii, ukazanie jej współdziałania z wieloma dyspozycjami umysłowymi, a także wpływu na procesy psychiczne i na rzeczywistość, szczególnie w aspekcie sztuki i designu.
Problematyka dotycząca zagadnienia wyobraźni została przedstawiona w dwu częściach, mających ukazać rozdźwięk władzy czy też funkcji, jaką jest wyobraźnia, w odniesieniu do kategorii podmiotowości. Chodzi tu o jej źródło i zastosowanie, które mogą wpływać na świadomość i z nią współdziałać bądź być zależne od nieświadomych celów. Przy czym i w jednym, i w drugim przypadku zadaniem wyobraźni jest wykreowanie bądź to samego obrazu, bez realnego odniesienia, bądź konkretnego realnego przedmiotu.
Motywem łączącym obie części jest jeszcze inna funkcja czy dyspozycja wyobraźni – kreacja. Ta właśnie zdolność przejawia się i manifestuje w sztukach (od pięknych po nowoczesne); jest to wyobraźnia współtworząca „obiekty kulturowe”, przedmioty (zjawiska, sytuacje) o artystycznej i często estetycznej wartości. Tej możliwości w odniesieniu do czasów współczesnych poświęcony jest ostatni „przystanek” tej książki, dotyczący nowych perspektyw w kreowaniu sztuki i designu w XX wieku, czyli tzw. sztuk nowoczesnych.
Problematyka dotycząca zagadnienia wyobraźni została przedstawiona w dwu częściach, mających ukazać rozdźwięk władzy czy też funkcji, jaką jest wyobraźnia, w odniesieniu do kategorii podmiotowości. Chodzi tu o jej źródło i zastosowanie, które mogą wpływać na świadomość i z nią współdziałać bądź być zależne od nieświadomych celów. Przy czym i w jednym, i w drugim przypadku zadaniem wyobraźni jest wykreowanie bądź to samego obrazu, bez realnego odniesienia, bądź konkretnego realnego przedmiotu.
Motywem łączącym obie części jest jeszcze inna funkcja czy dyspozycja wyobraźni – kreacja. Ta właśnie zdolność przejawia się i manifestuje w sztukach (od pięknych po nowoczesne); jest to wyobraźnia współtworząca „obiekty kulturowe”, przedmioty (zjawiska, sytuacje) o artystycznej i często estetycznej wartości. Tej możliwości w odniesieniu do czasów współczesnych poświęcony jest ostatni „przystanek” tej książki, dotyczący nowych perspektyw w kreowaniu sztuki i designu w XX wieku, czyli tzw. sztuk nowoczesnych.
- Tytuł
- Wyobraźnia
- Podtytuł
- Sztuka i design
- Autor
- Alicja Głutkowska-Polniak
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Uniwersytet Śląski
- ISBN
- 978-83-8012-505-6
- Seria
- Prace Naukowe UŚ; Studia o Kulturze
- Rok wydania
- 2012 Katowice
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 246
- Format
- Spis treści
- Spis treści Wstęp / 7 Wprowadzenie do problematyki wyobraźni – rys historyczny / 15 Część pierwsza Wyobraźnia w funkcji poznawczej Rozdział I Wyobraźnia syntezująca – Immanuel Kant Rola wyobraźni w procesie poznania / 27 Wyobraźnia w odbiorze estetycznym / 32 Piękno / 42 Wzniosłość / 45 Rola wyobraźni w twórczości artystycznej / 52 Podział sztuk pięknych ze względu na wyobraźnię / 54 Rozdział II Fantazja jako podstawa poznania świata – Arthur Schopenhauer Fantazja w randze wyobraźni / 57 Poznanie „estetyczne” / 62 Fantazja w artystycznej kreacji / 64 Piękno / 69 Wzniosłość / 71 Dzieło sztuki / 73 Rozdział III Wyobraźnia w symbiozie z wolnością – Jean-Paul Sartre Wyobraźnia w formie świadomości / 77 Przedmioty nierzeczywiste / 87 Kreacja piękna w twórczości artystycznej / 91 „Zło” estetyczne – symbol twórczości artystycznej / 97 Część druga Wyobraźnia w funkcji „marzącej” Rozdział IV Kompensacyjna dyspozycja fantazji – Sigmund Freud Fantazjowanie / 109 Miejsce fantazji w strukturach psychicznych / 114 Sztuka jako maskowanie pragnień / 128 Rola fantazjowania w twórczości artystycznej / 132 Rozdział V Fantazja w wymiarze symbolicznym – Carl Gustav Jung Uniwersalny wymiar fantazji / 143 Indywidualny i zbiorowy aspekt psychiki / 144 Fantazjowanie i psychika / 150 Rola fantazji w twórczości artystycznej / 157 Artysta i dzieło sztuki / 163 Rozdział VI Marzenia na jawie – Gaston Bachelard Wyobraźnia w rzeczywistości językowej / 171 Marzenie / 174 Funkcje wyobraźni marzącej / 178 Wyobraźnia poetycka / 184 Ontologia obrazu / 186 Twórczość poetycka / 191 Nowe perspektywy. Design w obrębie sztuk nowoczesnych / 199 Bibliografia / 233 Summary / 239 Zusammenfassung / 241
Cechy produktu
Dane ogólne
- Format pliku
- ebook
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
Zapytaj o produkt