Dodano produkt do koszyka

Hermeneutyczne koncepcje człowieka w kręgu inspiracji heideggerowskich

ebook

Hermeneutyczne koncepcje człowieka w kręgu inspiracji heideggerowskich

Włodzimierz Lorenc

Wydawca: Scholar

Cena: 32.00 zł 25.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 25.00 zł

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Książka jest obszerną monografią poświęconą krytycznej rekonstrukcji koncepcji człowieka we współczesnej myśli hermeneutycznej. Autor rekonstruuje poglądy na kwestię człowieka obecne w dziełach Heideggera, Gadamera, Ricoeura. Praca ujawnia aktualne filozoficzne i kulturowe znaczenia problematyki człowieka.

Tytuł
Hermeneutyczne koncepcje człowieka w kręgu inspiracji heideggerowskich
Autor
Włodzimierz Lorenc
Język
polski
Wydawnictwo
Scholar
ISBN
978-83-7383-013-4
Rok wydania
2003 Warszawa
Wydanie
1
Liczba stron
415
Format
pdf
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1. Istota filozoficznego pytania o człowieka . . . ............... . . . 9
1.1. Człowiek jako przedmiot zainteresowań filozofii . . ......... . . . 9
1.2. Pytanie o człowieka w perspektywie doświadczeń filozofii
postmodernistycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.3. Hermeneutyczne pytanie o człowieka a doświadczenia
antropologii filozoficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . 23
1.4. Porównanie filozoficznego i naukowego sposobu stawiania
pytania o człowieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2. Co to jest filozofia hermeneutyczna? . . . . . . . . . ............. 31
2.1. Sens terminu filozofia hermeneutyczna . . . . . . . . . . .... . . 31
2.2. Specyfika filozofii hermeneutycznej . . . . . . . . . . .. . . . . 34
2.3. Zadania filozofii hermeneutycznej . . . . . . . . . . . . . . . .. 37
2.4. Korzenie filozofii hermeneutycznej i jej przedstawiciele ......... 39
2.5. Miejsce filozofii hermeneutycznej w ramach współczesnej
filozofii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
3. Zakres pracy i jej zamierzenia teoretyczne . . . . ................. 45
3.1. Hermeneutyczne koncepcje człowieka czy hermeneutyczna
koncepcja człowieka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 45
3.2. W kręgu inspiracji Heideggerowskich . .... . . . . . . . . . . . . 46
3.3. Zakres pracy i jej struktura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
3.4. Kryteria ocen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Rozdział I
Martin Heidegger: Projekt innego sposobu
ludzkiego bycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
1. Filozofia jako filozofia hermeneutyczna . . . . .............. . . . 53
1.1. Idea hermeneutyki faktyczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
1.2. Hermeneutyka w Byciu i czasie . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 59
1.3. Hermeneutyka w późnych poglądach Heideggera . . ............ . . . 66
2. Od ludzkiego bytu ku ludzkiemu byciu . . . . . . . . . ............. 70
2.1. Koncepcja człowieka w Hermeneutyce faktyczności . . . ............ 70
2.2. Człowiek w perspektywie pytania o bycie . . . . . . . ...... . . . 72
2.3. Ujęcie człowieka w późnych poglądach Heideggera . . . ............ 93
2.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Rozdział II
Hans-Georg Gadamer: Humanistyczna wizja
człowieka i otwartość pytania o człowieka .............................106
1. Wprowadzenie do filozofii Gadamera . . . . . . . . . . .......... . 106
1.1. Filozofia Gadamera jako filozofia współczesna . . . .. .... ... . 106
1.2. Gadamer jako następca, kontynuator i krytyk Heideggera .......... 116
1.3. Znaczenie filozoficznej hermeneutyki Gadamera . . . . ......... . 122
1.4. Status hermeneutyki Gadamera . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 126
1.5. Hermeneutyczne ujęcie problematyki ludzkiego działania ...........129
2. Kulturowy i historyczny kontekst
ludzkiego istnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 140
2.1. Filozofia hermeneutyczna a problemy kultury . . . . . . . ....... 140
2.2. Człowiek a przekaz tradycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
3. Filozofia hermeneutyczna Gadamera jako filozofia
człowieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
3.1. Filozofia hermeneutyczna jako pytanie o człowieka . ......... . . 171
3.2. Jak badać człowieka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
3.3. Hermeneutyczna wizja człowieka . . . . . . . . . . . . . . . . .. 183
3.4. Rezultaty hermeneutycznego ujęcia człowieka . . . . . . . ....... 192
3.5. Zagrożenia dla naszego człowieczeństwa . . . . . . . . ... .... . 196
3.6. Praktyczne implikacje hermeneutycznego ujęcia człowieka ..........197
3.7. Etyczne aspekty hermeneutycznego ujęcia człowieka . . ........... 201
3.8. Czy hermeneutyczna wizja człowieka rozwiązuje nasze
problemy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
3.9. Czy istnieje ostateczna prawda o człowieku? . . . . . . ..... . . 211
Rozdział III
Paul Ricoeur: Człowiek jako istota
działająca, narracyjna i jako podmiot
moralny. Niejednoznaczność sytuacji
człowieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 214
1. Filozofia Ricoeura jako filozofia współczesna . . ................. 214
1.1. Kulturowe usytuowanie filozofii . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
1.2. Status współczesnego filozofowania . . . . . . . . . . . . . .. . 216
1.3. Podtrzymanie wzorców i kontynuacja dotychczasowego
filozofowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 219
1.4. Filozofia Ricoeura w relacji do ogólnych tendencji
współczesnej filozofii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
1.5. Filozofia Ricoeura wobec poglądów Heideggera . . . .......... . . 228
1.6. Ricoeur jako kontynuator i krytyk Gadamera . . . . . . . ...... . 237
2. Hermeneutyczna koncepcja człowieka . . . . . . . . . .............. 246
2.1. Człowiek jako zasadniczy problem filozofii . . . . . . . ...... . 246
2.2. Krytyka filozofii refleksyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
2.3. Droga ku odzyskaniu podmiotu . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 254
2.4. Refleksja jako interpretacja. Nawiązanie do hermeneutyki .........255
2.5. Problem przedmiotu interpretacji . . . . . . . . . . . . . . . . 260
2.6. Status interpretacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . 265
2.7. Idea podmiotu rozczłonkowanego . . . . . . . . . . . . . .... . . 271
2.8. Niejednoznaczność sytuacji człowieka . . . . . . . . . . . .... . 275
2.9. Ontologiczne rezultaty Ricoeurowskiej filozofii człowieka
i ich praktyczne implikacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 280
2.10. Ograniczenia Ricoeurowskiej koncepcji człowieka . . . ........ . 288
Rozdział IV
Charles Taylor: Człowiek jako zwierzę
samointerpretujące się . . . . . . . . . . . . . . . . . ......... . . 292
1. Charles Taylor jako kontynuator myśli
hermeneutycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 292
2. Krytyka naturalizmu i naturalistycznej wizji
człowieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 298
3. Człowiek jako podmiot w przestrzeni kwestii
moralnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 303
4. Problem nowoczesnej tożsamooeci jako zagadnienie
aktualnej formy życia duchowego . . . . . . . . . . . . ............ . 307
5. Rezultaty hermeneutycznego potraktowania
problemów naszego człowieczeństwa . . . . . . . . . . ................ 311
Rozdział V
Richard Rorty: Człowiek jako
autokreująca się istota. Negacja
systematycznej wiedzy o człowieku . . . . . ........................ . 321
1. Zwrot ku hermeneutyce jako wyraz odejścia od
epistemologicznego fundamentalizmu . . . . . . . . ............... . . 321
2. Zerwanie z klasycznym obrazem człowieka . . . . . ................. 329
3. Tworzenie nowych obrazów siebie jako
najdonioślejsza zdolność człowieka . . . . . . . . . . ............... 332
4. Czy autokreacyjność stanowi rozwiązanie naszych
problemów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336
Rozdział VI
Gianni Vattimo: Człowiek w ujęciu
hermeneutyki zradykalizowanej . . . . . . . . . ...................... 341
1. Hermeneutyczne inspiracje filozofii Vattimo . ................. . . 341
2. Człowiek w świecie pozbawionym stałych struktur ....................352
3. Ujęcie naszego człowieczeństwa w ramach
zradykalizowanej koncepcji hermeneutyki . . . . .................... . 356
Rozdział VII
John D. Caputo: Nieokreśloność sensu bycia
człowiekiem w ujęciu hermeneutyki
radykalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
1. Idea hermeneutyki radykalnej . . . . . . . . . . . . . . . . ...... 364
2. Krytyka dotychczasowych ujęć hermeneutyki . . ..................... 370
3. Rezultaty zradykalizowania hermenutyki . . . . .............. . . . 377
4. Człowiek w perspektywie idei hermeneutyki
radykalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
5. Czy radykalna hermeneutyka wypracowuje
odpowiedź na pytanie o człowieka? . . . . . . . . . ............ . . . 385
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 392
Spis literatury cytowanej . . . . . . . . . . . . . . . ............ . 405
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org