Dodano produkt do koszyka

Gorzka pigułka. Etyka i biopolityka w branży farmaceutycznej

ebook

Gorzka pigułka. Etyka i biopolityka w branży farmaceutycznej

Emilia Kaczmarek

Wydawca: Scholar

Cena: 38.00 zł 30.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 30.00 zł

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Czy producenci leków wymyślają nowe choroby?
Czy nauka może działać dla zysku?
Co odróżnia konflikty interesów od korupcji?

Autorka przedstawia te i inne kontrowersyjne praktyki w branży farmaceutycznej. Pisze o nagannych formach komercjalizacji wiedzy, lobbingu firm farmaceutycznych oraz marketingu produktów zdrowotnych. Równolegle analizuje biopolityczne aspekty tych praktyk i poddaje je pogłębionej ocenie etycznej.

Autorka odważnie formułuje problemy moralne, społeczne i polityczne związane z działalnością przemysłu farmaceutycznego, co w kontekście siły korporacji farmaceutycznych i wielkości analizowanej branży zasługuje na najwyższe uznanie.

dr hab. Aleksandra Derra



Podjęte zagadnienia są przedstawione kompetentnie, świadczą o bardzo dobrym warsztacie badawczym, orientacji w ogromnym materiale źródłowym i wiedzy z zakresu socjologii, filozofii politycznej, etyki. (…) Ocena działalności firm farmaceutycznych jest wyważona, poparta analizą bogatego materiału faktograficznego i znajomością obszernej literatury naukowej.

dr hab. Danuta Ślęczek-Czakon



Emilia Kaczmarek – doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, asystent w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Centrum Bioetyki i Bioprawa UW, autorka książki Co to właściwie jest ten dżender? I inne felietony (2017) – zbioru esejów o tematyce bioetycznej, publicystka „Kultury Liberalnej”. W latach 2016-2018 realizowała grant Narodowego Centrum Nauki poświęcony etycznym aspektom działalności przemysłu farmaceutycznego.

Tytuł
Gorzka pigułka. Etyka i biopolityka w branży farmaceutycznej
Autor
Emilia Kaczmarek
Język
polski
Wydawnictwo
Scholar
ISBN
978-83-65390-48-6
Rok wydania
2020 Warszawa
Wydanie
1
Liczba stron
310
Format
pdf
Spis treści
Spis treści
Wykaz skrótów 9
Wprowadzenie 11
1. Po co powstała ta książka? 11
2. Struktura książki i opis metody 13
1. Nowa biopolityka 19
1.1. Pojęcie biopolityki 19
1.2. Nikolas Rose i nowa biopolityka 24
1.2.1. Odejście od nazistowskiej eugeniki 25
1.2.2. Urynkowienie biopolityki 33
1.2.3. Bios staje się zoe 39
2. Komercjalizacja wiedzy w sektorze lekowym 47
2.1. Komercjalizacja wiedzy – praktyki 47
2.1.1. Czym jest komercjalizacja? 47
2.1.2. Patentowanie leków 49
2.1.3. Ochrona własności intelektualnej a ceny leków 55
2.1.4. Ochrona własności intelektualnej a choroby zaniedbane 60
2.1.5. Ochrona własności intelektualnej a (nie)publikowanie
wyników badań klinicznych 62
2.2. Komercjalizacja wiedzy – analiza 68
2.2.1. „Biopolityka staje się bioekonomią” 68
2.2.2. Wiedza i życie jako biowartość 71
2.2.3. Biogospodarka w dobie globalnych nierówności 76
2.3. Komercjalizacja wiedzy – ocena 79
2.3.1. Komercjalizacja wiedzy – konsekwencje 79
2.3.2. Komercjalizacja wiedzy a etos nauki 85
3. Lobbing przemysłu farmaceutycznego 103
3.1. Lobbing – praktyki 103
3.1.1. Czym jest lobbing? 103
3.1.2. Typologia lobbingu 105
3.1.3. Lobbing przemysłu farmaceutycznego – metody, cele i koszty 108
3.2. Lobbing – analiza 112
3.2.1. Decentralizacja biopolityki 112
3.2.2. Biologiczni obywatele 115
3.3. Lobbing − ocena 119
3.3.1. Ocena moralna lobbingu – argumenty z konsekwencji 120
3.3.2. Lobbing a modele dochodzenia do dobra wspólnego w demokracji 125
4. Marketing w sektorze lekowym 133
4.1. Marketing – praktyki 133
4.1.1. Czym jest marketing farmaceutyczny? 133
4.1.2. Reklama kierowana do publicznej wiadomości 134
4.1.3. Działalność przedstawicieli medycznych 139
4.1.4. Marketing treści i inne formy ukrytej reklamy 148
4.2. Marketing – analiza 154
4.2.1. Promowanie leków a zjawisko medykalizacji i kultu zdrowia 154
4.2.2. Dyskurs ochrony zdrowia – molekularyzacja 160
4.2.3. Dyskurs ochrony zdrowia – biologiczna odpowiedzialność 163
4.3. Marketing – ocena 166
4.3.1. Konflikty interesów w strategiach marketingowych 167
4.3.1.1. Konflikty interesów – argumenty z konsekwencji 168
4.3.1.2. Konflikty interesów a rola bezstronności
w medycynie 179
4.3.2. Etyka wobec medykalizacji i kultu zdrowia 188
4.3.2.1. Ocena skutków medykalizacji i definicje zdrowia 188
4.3.2.2. Kult zdrowia a granice odpowiedzialności za własne zdrowie 207
5. Zapobieganie nadużyciom w sektorze farmaceutycznym.
Proponowane zmiany instytucjonalne i prawne 215
5.1. Przeprowadzenie badań nad efektywnością alternatywnych
wobec systemu patentowego rozwiązań stymulujących medyczne
innowacje. Przykład: nagrody zamiast patentów 217
5.2. Zmiana prawa regulującego lobbing w Polsce,
w tym stworzenie obowiązkowego rejestru wszystkich lobbystów.
Przykład: obowiązkowy europejski rejestr służący przejrzystości
(w trakcie negocjacji) 219
5.3. Stosowanie wysokich kar finansowych za łamanie obowiązujących
przepisów regulujących różne formy marketingu.
Przykład: nałożenie przez UOKiK kary w wysokości niemal
26 milionów złotych za reklamę wprowadzającą w błąd 222
5.4. Stworzenie ogólnoeuropejskiej, publicznie dostępnej internetowej bazy
danych w celu ujawniania konfliktów interesów w sektorze ochrony
zdrowia. Przykład: amerykańska baza Open Payments website 223
5.5. Tworzenie bezstronnych źródeł wiedzy o lekach i umożliwianie
przedstawicielom zawodów medycznych oraz pacjentom dostępu
do tych źródeł. Przykład: Cochrane Library 228
Aneks I. Studium przypadku. Relacje między firmami farmaceutycznymi
a organizacjami pacjentów w Polsce – szansa czy zagrożenie? 231
Aneks II. Studium przypadku. Zespół niespokojnych nóg a zjawisko
promowania chorób jako złożona strategia marketingowa 250
Bibliografia 261
Indeks nazwisk 301
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org