Dodano produkt do koszyka

Formy dialogu w gatunkach prasowych

ebook

Formy dialogu w gatunkach prasowych

Magdalena Ślawska

Wydawca: Uniwersytet Śląski

Cena: 48.30 zł 43.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 43.00 zł

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Monografia jest próbą opisu różnych przejawów dialogu w prasie z perspektywy genologicznej. Rozpoczynając od uwag dotyczących gatunku medialnego i dialogu w perspektywie komunikowania medialnego, autorka wprowadza czytelnika w teksty prasowe, których podstawowym wyróżnikiem jest formuła dialogu. Materiałem badawczym były współczesne teksty prasowe, zaczerpnięte z dzienników, tygodników i miesięczników. Na potrzeby analizy i uporządkowania materiału badawczego autorka podzieliła formy dialogu na formy wewnątrztekstowe (intratekstowe) i zewnątrztekstowe (intertekstowe). Próba „mapowania” miejsc dialogowych w prasie miała charakter propozycji – formy wewnątrztekstowe autorka odnalazła dzięki dialogowej strukturze (pytanie i odpowiedź), natomiast formy zewnątrztekstowe pokazywały dialog międzytekstowy i dialog z czytelnikiem. Analizy wywiadów, zdialogowanych gatunków monologowych, takich jak felieton, komentarz czy recenzja, analizy struktur wielogłosowych czy wreszcie próba przyjrzenia się dialogom dziennikarzy z czytelnikami oraz dialogom tekstowym pokazały tendencje, które w pewien sposób opisują dyskurs prasowy. Z pewnością należą do nich: interakcyjność i intertekstowość prasy, atrakcyjność, kreatywność, dialogowość i wielogłosowość tekstów, wizualność tekstów prasowych oraz indywidualizacja języka.

Książka adresowana jest do szerokiego grona badaczy współczesnych mediów, to znaczy językoznawców, medioznawców, komunikologów oraz studentów kierunków humanistycznych. Publikacja może zainteresować wszystkich, którzy zajmują się szeroko pojętą komunikacją w mediach.

Tytuł
Formy dialogu w gatunkach prasowych
Autor
Magdalena Ślawska
Język
polski
Wydawnictwo
Uniwersytet Śląski
ISBN
978-83-8012-133-1
Seria
Prace Naukowe UŚ; Językoznawstwo Polonistyczne
Rok wydania
2014 Katowice
Wydanie
1
Liczba stron
306
Format
pdf
Spis treści
Spis treści

Wstęp / 9

Rozdział I O gatunku prasowym – między paktem a przekazem / 17
Tekst a gatunek / 21
O gatunku dziennikarskim/medialnym / 23
Funkcjonalność i komunikatywność / 24
Pakt faktograficzny / 28
Przekaźnik jest przekazem / 29
Prasowość tekstu / 30
Typologia gatunków prasowych / 33
Gatunki informacyjne / 35
Gatunki publicystyczne / 36
Gatunki dialogowe i niedialogowe / 38

Rozdział II O dialogu w komunikowaniu – między nadawcą a odbiorcą / 41
Struktura dialogu / 44
Dialog a rozmowa / 45
Dialog, monolog a trilog / 46
Filozofia dialogu / 47
Dialogowa zasada tekstu / 48
Dialog w komunikacji / 50
Modele komunikacji językowej / 51
Komunikacja – interakcja – dyskurs / 54
Odbiorca – współtwórca dialogu / 56
Komunikowanie medialne/masowe / 57
Teorie komunikowania medialnego / 58
Społeczeństwo medialne / 60
Masowy odbiorca / 61
Oddziaływanie mediów / 63

Rozdział III O wywiadzie prasowym – między gatunkowym wzorcem a jego modyfikacjami / 67
Historia wywiadu i próba typologii / 72
Wzorzec gatunkowy / 73
Wyznaczniki gatunku / 75
Dziennikarz, bohater wywiadu i czytelnik / 75
Metamorfozy gatunku / 82
Uczestnicy wywiadu / 83
Przeprowadzający wywiad / 85
Udzielający wywiadu / 92
„Niedialogowe” wywiady / 97
Wywiady w innej szacie gatunkowej / 102
Rozdział IV O gatunkach niedialogowych – między monologiem a (za)pisanym dialogiem / 109
Dialog (za)pisany / 112
Dialogowane reportaże / 113
Dialogowane felietony / 124
Dialogowane komentarze / 137
Dialogowane recenzje / 141
Dialog „dla” / 146

Rozdział V O interakcyjności – między dziennikarzem a czytelnikiem / 149
Dialog intratekstowy i intertekstowy / 153
Zaproszenie do dialogu / 156
Dialogi intertekstowe – interakcyjność / 158
Ślady odbiorcy w tekście / 160
Formy adresatywne / 161
Stylizacja na język odbiorcy / 167
Teksty prasowe o charakterze interakcyjnym / 167
„Miejsca” czytelniczej obecności / 171
Czytelnik współtwórca / 179

Rozdział VI O intertekstowości – między tekstem a tekstem / 183
Intertekstualność a dialog / 185
Intertekstowość a interakcyjność / 188
Dyskurs prasowy a intertekstowość / 189
Kolażowość tekstów prasowych / 190
Intergatunkowość / 192
Intertekstowość w prasie / 193
O polemiczności / 194
Relacja: tekst – tekst / 199

Rozdział VII O wielogłosach – między głosowością a wizualnością tekstu / 211
Dialogi intratekstowe / 213
Wielogłosowość / 214
Dwugłosy i trójgłosy / 217
Strategie nadawczo‑odbiorcze / 225
Kwestie gatunku w formule wielogłosu / 227
Różne punkty widzenia / 230
Wielogłosy / 236
Infografika / 242
Modyfikacje wielogłosowe / 243

Rozdział VIII O dialogu w miejscach strategicznych tekstu – między „grafiką” dialogu
a wyborem miejsca w tekście / 249
„Grafika” dialogu / 251
Miejsca strategiczne i orientacyjne w tekście / 252
Dialogowane tytuły / 254
Dialogowane lidy / 258
Dialogowana rama tekstu / 262
Dialogowane śródtytuły / 265
Zakończenie / 267

Bibliografia / 271
Wykaz źródeł / 288
Indeks nazwisk / 291
Summary / 297
Zusammenfassung / 299
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org