ebook
Filozofia nauczania wychowującego J. F. Herbarta
Andrzej Murzyn
Wydawca: Impuls
Cena: 28.00 zł
20.00 zł brutto
Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 20.00 zł
Format:
Koszty dostawy:
- Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki, która jest w zasadzie filozofią nauczania wychowującego.
[...] Herbart nigdy nie przestał być filozofem i dlatego jego pedagogika pozostała otwarta na kwestie filozoficzne.
[...] z jednej strony pedagogika Herbarta może być interpretowana tylko jako część jego filozofii, a z drugiej – jego filozofowanie nabiera sensu wówczas, gdy śledzimy drogi jego pedagogicznego myślenia.
Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym postaram się wprowadzić Czytelnika w bardzo złożony kontekst życia i twórczości Herbarta, odsyłając jednocześnie do mojej pierwszej książki, której znajomość wydaje mi się niezbędna do zrozumienia wielu istotnych kwestii.
Rozdział drugi poświęcony jest najważniejszym źródłom, z których Herbart czerpał wiedzę i które zainspirowały jego filozoficzno-pedagogiczne poglądy. Podstawy „pedagogiki naukowej” zostaną omówione w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty obejmuje części składowe wychowania, które spaja Herbertowskie nauczanie wychowujące. Jego istota zostanie szczegółowo omówiona w rozdziale piątym.
Parafrazując wypowiedź Herbarta dotyczącą związku między jego poglądami filozoficznymi i pedagogicznymi, chciałbym na zakończenie tego krótkiego wstępu podkreślić, że niniejsza książka jest skierowana przede wszystkim do osób, które uprzednio zapoznają się z moją refleksją nad twórczością filozoficzną Herbarta wyrażoną w książce Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej.
- Tytuł
- Filozofia nauczania wychowującego J. F. Herbarta
- Autor
- Andrzej Murzyn
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Impuls
- ISBN
- 978-83-7587-728-1
- Rok wydania
- 2010
- Liczba stron
- 109
- Format
- Spis treści
- Wstęp
Filozof wśród pedagogów i pedagog wśród filozofów
Filozoficzne źródła „nauki o cnocie” (Tugendlehre )
Kantowska nauka o moralności
Filozofia społeczna Wolff a Fichte
Podstawy pedagogiki „naukowej”
Etyka
Psychologia, czyli nauka o duszy, drugim filarem Herbartowskiej pedagogiki
Miejsce religii w wychowaniu
Części składowe wychowania
Kierowanie (Regierung )
Cel kierowania
Środki kierowania dzieckiem
Wydawanie poleceń
Nauczanie wychowujące
Nauczanie a kierowanie dzieckiem i dyscyplinowanie
Cel nauczania
Dyscyplinowanie (Zucht )
Dyscyplinowanie a kierowanie dzieckiem i nauczanie
Cel dyscyplinowania
Pojęcie i istota moralności
Istota dyscyplinowania
Dyscyplinowanie a kształtowanie charakteru
Środki dyscyplinowania
Postępowanie dyscyplinujące – podsumowanie
Istota nauczania wychowującego
Wielostronność zainteresowania
Zgłębianie, namysł, jasność, asocjacja, system, metoda
Warunki wielostronności
O zainteresowaniu
Rozpoznanie (Erkenntnis ) i współodczuwanie (Teilnahme )
Elementy rozpoznania i współodczuwania
Rodzaje zainteresowań
Nauczanie jako dopełnianie doświadczenia i obcowania
Stopnie nauczania
Tok lekcji
Zakończenie
Bibliografia
Cechy produktu
Dane ogólne
- Format pliku
- ebook
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
Zapytaj o produkt