Dodano produkt do koszyka

Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego

ebook

Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego

Mikołaj Herbst

Wydawca: Scholar

Cena: 24.00 zł 19.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 19.00 zł

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Tematem tej książki są złożone relacje między edukacją a rozwojem gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń Polski i jej regionów. Nie ulega wątpliwości, że statystyczny związek między wiedzą a rozwojem jest bardzo silny. Na wiele ważnych pytań związanych z tą relacją nie udaje się jednak na razie znaleźć w pełni przekonujących odpowiedzi.
Czy zasoby wysokiej jakości kapitału ludzkiego, będącego produktem edukacji, mają rzeczywiście tak duże znaczenie dla tempa wzrostu gospodarczego, czy może, sądząc tak, mylimy skutek z przyczyną, ponieważ inwestowanie w edukację jest przywilejem zamożnych a wiedza raczej efektem niż czynnikiem rozwoju gospodarczego?
Czy z perspektywy gospodarki lokalnej bądź regionalnej inwestowanie w funkcje edukacyjne, na przykład w szkolnictwo wyższe, może przynieść bezpośrednie korzyści ekonomiczne?
Jaka jest rola systemu edukacji w wielkich przemianach gospodarczo-ustrojowych, takich jak polska transformacja po 1989 r., i jaki jest wpływ transformacji na edukację?
Jakie czynniki decydują o przestrzennej mobilności najlepiej wykształconych członków społeczeństwa i jakie mogą być skutki tej mobilności dla regionalnego zróżnicowania rozwoju gospodarczego?
Jakie czynniki determinują osiągnięcia edukacyjne uczniów i studentów i jakiego rodzaju polityka publiczna sprzyja sukcesowi szkolnemu?
To tylko niektóre z kwestii, jakimi zajmuje się współcześnie ekonomia edukacji, omówionych w niniejszej książce

Tytuł
Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego
Autor
Mikołaj Herbst
Język
polski
Wydawnictwo
Scholar
ISBN
978-83-7383-512-2
Rok wydania
2012 Warszawa
Wydanie
1
Liczba stron
218
Format
pdf
Spis treści
Podziękowania   7
Wprowadzenie   9
O czym jest ta książka 9
Znaczenie edukacji  10
Ważniejsze pojęcia  18
Rozdział 1
Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju gospodarczego
w teorii i badaniach empirycznych  20
Perspektywa mikroekonomiczna – rynek pracy 21
Podejście makroekonomiczne 30
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy. Badania empiryczne 33
Zasób versus jakość kapitału ludzkiego 40
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy w skali regionalnej 43
Rozdział 2
Edukacja a zróżnicowanie rozwojowe polskich regionów  50
Zróżnicowanie rozwojowe polskiej przestrzeni 50
Procesy długiego trwania  50
Dystans miasto–wieś  54
Metropolie a obszary pozametropolitalne 55
Konwergencja czy dywergencja?  58
Regionalne zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego w Polsce  65
Empiryczny model wzrostu na poziomie podregionalnym
z uwzględnieniem kapitału ludzkiego 71
Rozdział 3
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć edukacyjnych  80
Jakość edukacji w kontekście przestrzennym 80
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w  82
W poszukiwaniu przyczyn zróżnicowania wyników egzaminów –
model empiryczny 87
Źródła danych  90
Wyniki badania – dane opisowe 91
Wyniki estymacji modelu regresji 95
Czynniki historyczne a niewyjaśnione różnice między regionami 100
Podsumowanie i wnioski 104
Rozdział 4
Edukacja a transformacja gospodarcza. Doświadczenia Polski 107
Główne cechy polskiej transformacji 107
Zmiany w systemie edukacji – ogólna charakterystyka 110
Edukacja jako ochrona przed szokiem transformacyjnym 113
Edukacja jako narzędzie decentralizacji państwa 119
Od uniwersytetu elitarnego do powszechnego 123
Rozdział 5
Korzyści dla polskich miast z pełnienia funkcji akademickiej w kontekście
mobilności edukacyjnej i poedukacyjnej ludności 136
Znaczenie uczelni wyższej dla rozwoju miasta i regionu 136
Koncepcja badania i źródła danych 138
Zdolność miast do przyciągania studentów 142
Absorpcja absolwentów uczelni przez miasta 147
Syntetyczne miary zdolności miast do tworzenia i absorbowania kapitału
ludzkiego 152
Zagranica jako kierunek migracji absolwentów 154
Uczelnie: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński 157
Małe miasta akademickie: Nowy Sącz i Rybnik 162
Podsumowanie – typologia miast akademickich o randze wojewódzkiej 164
Rozdział 6
Determinanty decyzji migracyjnych wykształconych Polaków 167
Podstawy teoretyczne 167
Strategie estymacji empirycznej 170
Zróżnicowanie lokalnych stóp zwrotu z edukacji i migracji w Polsce 173
Empiryczny model przepływów absolwentów uczelni między
województwami 179
Wnioski z badania czynników migracji absolwentów uczelni między
województwami 193
Podsumowanie 195
Literatura 204
Spis tabel 213
Spis rycin 215
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org