Dodano produkt do koszyka

Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną

ebook

Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną

Żaneta Stelter

Wydawca: Scholar

Cena: 18.00 zł 14.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 14.00 zł

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Autorka przedstawia problemy związane z dojrzewaniem dziewcząt i chłopców niepełnosprawnych intelektualnie. Omawia zmiany biologiczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne pojawiające się w okresie dojrzewania, wyraziście ukazując spiętrzenie trudności w przypadku tej grupy młodzieży.
Ukazuje specyfikę dorastania dziewcząt i chłopców, którzy zmagają się z trudnościami wynikającymi nie tylko z ich możliwości umysłowych, ale nierzadko również z tego, jak są odbierani przez społeczeństwo. Zwraca uwagę na negatywne zjawiska społeczne, takie jak stygmatyzacja, piętnowanie czy wykluczenie.
Obok problemów dotykających samych niepełnosprawnych Autorka stara się przybliżyć Czytelnikowi również trudności ich najbliższych, którzy stają przed trudnym zadaniem opieki i wychowywania dziecka upośledzonego umysłowo.
Żaneta Stelter obala także mity dotyczące zachowania niepełnosprawnych, m.in. mit „wiecznego dziecka” i mit „bezczynności”.

Żaneta Stelter – adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania koncentrują się wokół psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz psychologii rodziny. Autorka prac dotyczących rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie, a także problematyki funkcjonowania rodzin z dzieckiem z ograniczoną sprawnością umysłową.

Tytuł
Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną
Autor
Żaneta Stelter
Język
polski
Wydawnictwo
Scholar
ISBN
978-83-7383-418-7
Rok wydania
2009 Warszawa
Wydanie
1
Liczba stron
160
Format
pdf
Spis treści
Wstęp 7
Rozdział 1
Oso ba niepełnosprawna intelektualnie – co to oznacza?  9
1.1. Problem nazewnictwa  10
1.2. Klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej 14
1.3. Istota upośledzenia 18
1.4. Konsekwencje ujmowania niesprawności intelektualnej w opiece
i wychowaniu  24
Rozdział 2
Oblicza niepełnosprawności intelektualnej w okresie dorastania 28
2.1. Charakterystyka stadium adolescencji 29
2.1.1. Zmiany biologiczne i ich wpływ na zachowanie dorastających  29
2.1.2. Rozwój potrzeby seksualnej  32
2.1.3. Emocjonalność nastolatków  34
2.1.4. Kontakty społeczne dorastających  36
2.1.5. Samoświadomość i samoocena młodzieży  39
2.2. Specyfika problemów dorastania w kontekście niesprawności
intelektualnej 42
2.3. Potrzeby społeczne i emocjonalne dorastających z ograniczoną sprawnością
intelektualną  46
2.4. Samoocena dorastających z niepełnosprawnością intelektualną 49
Rozdział 3
Przestrzeń życiowa młodzieży z ograniczoną sprawnością
intelektualną  54
3.1. Przestrzeń życiowa jednostki w kontekście niepełnej sprawności
intelektualnej 57
3.2. Psychologiczna sytuacja rodzinna osób niepełnosprawnych intelektualnie 61
3.3. Przestrzeń społeczna dorastających z niesprawnością intelektualną  69
Rozdział 4
Specyfika kształtowania się tożsamości niepełnosprawnych
intelektualnie adolescentów  75
4.1. Tożsamość – rozwój i znaczenie 76
4.2. Specyfika kształtowania się tożsamości osób niepełnosprawnych  79
4.2.1. Pytanie o kryzys tożsamości w obliczu ograniczonej sprawności
intelektualnej  82
4.3. Rola rodziców i wychowawców w kształtowaniu się poczucia tożsamości
niesprawnych intelektualnie adolescentów 87
Rozdział 5
Seksualność i tożsamość płciowa dorastających
z niepełnosprawnością intelektualną 96
5.1. Tożsamość płciowa i jej kształtowanie  97
5.2. Potrzeby seksualne i związki seksualne osób niesprawnych intelektualnie 100
5.3. Edukacja seksualna dorastających z ograniczoną sprawnością
intelektualną  107
5.4. Rodzice i wychowawcy wobec seksualności osoby niepełnosprawnej
intelektualnie 112
Rozdział 6
Problemy dorastających z niepełnosprawnością intelektualną 120
6.1. Sytuacje trudne i ich konsekwencje w życiu nastolatków niepełnosprawnych
intelektualnie 120
6.2. Zachowania agresywne dorastających – czy to przejaw upośledzenia? 124
6.3. Dlaczego autoagresja? 130
6.4. Zaburzenia emocjonalne jako skutek doświadczanych trudności 135
Zamiast zakończenia – przesłanie dla rodziców i wychowawców 141
Bibliografia 145
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org