Dodano produkt do koszyka

Diagnoza pozytywna w resocjalizacji Model teoretyczny i metodologiczny

ebook

Diagnoza pozytywna w resocjalizacji Model teoretyczny i metodologiczny

Ewa Wysocka

Wydawca: Uniwersytet Śląski

Cena: 31.50 zł 28.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 28.00 zł

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Publikacja stanowi propozycję teoretyczno-metodologicznego ujęcia diagnozy resocjalizacyjnej w perspektywie pozytywnej. Autorka przedstawia założenia teoretyczne diagnozy pozytywnej w resocjalizacji oraz konstruuje jej model metodologiczny. Wychodzi z założenia, że jednym z najważniejszych czynników warunkujących efektywność resocjalizacji jest prawidłowo realizowany proces diagnostyczny powiązany z procesem wychowania resocjalizującego. Wskazuje na to, że diagnoza jest podstawą projektowania działań resocjalizacyjnych. Zakłada się, że diagnoza negatywna i pozytywna stanowią diagnozę pełną wykorzystywaną do projektowania modelu działań interwencyjnych, opartych na działaniach dwukierunkowych: eliminujących deficyty i wzmacniających potencjały. Zasadę stanowi to, iż diagnoza pozytywna jest bardziej istotna dla procesu projektowania działań interwencyjnych niż diagnoza negatywna. Diagnoza pozytywna dotyczy wykorzystania w projektowaniu czynników bezpośrednio stymulujących rozwój, polega na odkrywaniu zasobów, potencjałów i zdolności. Negatywna zaś polega na eliminacji czynników hamujących ów rozwój. Praca składa się z dwóch rozdziałów. W pierwszym przedstawiono założenia teoretyczne diagnozy resocjalizacyjnej, a w drugim jej założenia metodologiczne. W prezentowanych przez autorkę modelach (tzw. ujęcie komplementarne) zakłada się priorytetowość diagnozy pozytywnej (potencjałów, zasobów) i jedynie uzupełniający charakter diagnozy negatywnej (deficytów, zaburzeń). Rozważania dotyczące modelu diagnozy resocjalizacyjnej kończą refleksje odnoszące się do wyznaczników i specyfiki etyki postępowania pedagoga resocjalizacyjnego, pełniącego funkcję zarówno diagnosty, jak i wychowawcy wspierającego proces wewnętrznej przemiany jednostki niedostosowanej społecznie.

Tytuł
Diagnoza pozytywna w resocjalizacji
Podtytuł
Model teoretyczny i metodologiczny
Autor
Ewa Wysocka
Język
polski
Wydawnictwo
Uniwersytet Śląski
ISBN
978-83-8012-730-2
Seria
Prace Naukowe UŚ; Pedagogika
Rok wydania
2015 Katowice
Wydanie
1
Liczba stron
232
Format
pdf
Spis treści
Spis treści Wstęp / 9 ROZDZIAŁ 1. Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — ogólne założenia teoretyczne / 13 Wprowadzenie / 15 1.1. Dominujące podejścia w diagnozie resocjalizacyjnej — patogeneza czy salutogeneza / 19 1.1.1. Patogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń przystosowawczych / 19 1.1.2. Salutogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń przystosowawczych / 23 1.2. Główne wyznaczniki i problemy procesu diagnozy w resocjalizacji / 27 1.3. Psychologia pozytywna a resocjalizacja (aspekty diagnozy zaburzeń) / 31 1.4. Modele resocjalizacji w kontekście diagnozy źródeł i pokonywania „ludzkiego zła” / 38 1.4.1. Koncepcja resilience i koncepcja salutogenezy jako podstawa teoretyczna diagnozy pozytywnej w resocjalizacji / 42 1.4.2. Model ryzyka i model dobrego życia — źródła, charakterystyka i ich zastosowanie w diagnozie resocjalizacyjnej / 46 1.4.2.1. Model ryzyka oraz jego zastosowanie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej oraz egzemplifikacja podejścia „negatywnego” / 47 1.4.2.2. Model dobrego życia oraz jego zastosowanie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej oraz egzemplifikacja podejścia „pozytywnego” / 53 1.4.3. Modele wsparcia (pomocy) w rozwoju a modele ryzyka i dobrego życia oraz ich zastosowanie w pozytywnej diagnozie resocjalizacyjnej / 59 1.4.4. Model komplementarny pomocy w rozwoju jako egzemplifikacja pozytywnej diagnozy resocjalizacyjnej i pozytywnej resocjalizacji — uzasadnienie modelu / 66 ROZDZIAŁ 2. Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — konkretyzacja założeń teoretycznych i metodologicznych / 75 Wprowadzenie / 77 2.1. Zrozumieć niedostosowanie społeczne — model teoretyczny, czyli ogólnie o obszarach diagnozy pozytywnej i negatywnej / 79 2.1.1. Charakterystyka i wyznaczniki procesu rozwoju / 79 2.1.1.1. Podstawowe wymiary ludzkiego rozwoju i zaburzeń rozwojowych / 81 2.1.1.2. Mechanizmy i procesy determinujące rozwój człowieka / 92 2.1.1.3. Poznawcze mechanizmy rozwoju i psychopatologii zaburzeń rozwojowych / 107 2.1.1.4. Zniekształcenia poznawcze jako wyznaczniki jakości rozwoju / 116 2.1.1.5. Środowiskowy i społeczno-kulturowy kontekst rozwoju — model czynników ryzyka i czynników chroniących / 125 2.1.2. Diagnoza w resocjalizacji — model komplementarny / 141 2.2. Poznać świat życia jednostki niedostosowanej społecznie, czyli ogólnie o podstawach metodologicznych diagnozy / 152 2.3. Propozycje podejść teoretyczno-metodologicznych do obszarów diagnozy w resocjalizacji / 160 2.4. Etyka postępowania pedagoga resocjalizacyjnego — wyznaczniki i specyfika / 164 Refleksja na zakończenie / 179 Bibliografia / 183 Wykaz schematów i tabel / 205 Indeks nazwisk / 207 Indeks rzeczowy / 213 Summary / 221 Résumé / 223 Zusammenfassung / 227
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org