Dodano produkt do koszyka

Czytanie ze zrozumieniem Uwarunkowania rodzinne

ebook

Czytanie ze zrozumieniem Uwarunkowania rodzinne

Monika Jurewicz

Wydawca: Scholar

Cena: 22.00 zł 17.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 17.00 zł

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Monika Jurewicz, doktor nauk humanistycznych, absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Katedrze Edukacji i Kultury Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Autorka publikacji poświęconych uwarunkowaniom edukacji szkolnej dziecka oraz funkcjonowania nauczyciela w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-pedagogicznej.

Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest niezbędnym elementem procesu uczenia się, jak również ważną potrzebą we współczesnym społeczeństwie.
Jaki jest poziom opanowania czytania ze zrozumieniem przez uczniów szkół podstawowych?
Czy istnieje zależność pomiędzy stopniem opanowania tej kompetencji a uwarunkowaniami rodzinnymi?

Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na te i inne kluczowe pytania, poszukując zależności między stopniem opanowania tej kompetencji a warunkami społeczno-kulturowymi i ekonomicznymi. Pokazuje, że choć czytanie ze zrozumieniem jest umiejętnością złożoną i uwarunkowaną wieloma czynnikami (m.in. indywidualnymi i pedagogicznymi), to jednak istotny wpływ na poziom jej opanowania ma środowisko rodzinne.

„Autorka, prezentując wyniki swoich badań, dopełnia, odnawia i weryfikuje wcześniejsze analizy. Obala wnioski z pospiesznych ekspertyz, które już po roku reformy szkolnej przypisywały jej twórcom cudowne zniesienie wpływu zróżnicowań środowiskowych na opanowanie kluczowych umiejętności szkolnych”.
z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Kwiecińskiego
„Wartością tej pracy jest wnikliwa analiza związku pomiędzy rodzinnymi uwarunkowaniami a poziomem opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Przedstawione przez autorkę wyniki badań mają duże znaczenie zarówno dla teorii, jak i praktyki edukacyjnej”.
z recenzji dr hab. Anny Karpińskiej

Tytuł
Czytanie ze zrozumieniem Uwarunkowania rodzinne
Autor
Monika Jurewicz
Język
polski
Wydawnictwo
Scholar
ISBN
978-83-7383-461-3
Rok wydania
2010 Warszawa
Wydanie
1
Liczba stron
212
Format
pdf
Spis treści
Wstęp 7

Rozdział I. Funkcjonowanie rodziny a osiągnięcia uczniów
w czytaniu ze zrozumieniem – stan badań 11

1. Środowisko rodzinne dzieci i młodzieży 11
Pojęcie rodziny, jej struktura i funkcje 12
Model współczesnej rodziny – geneza i kierunki przemian 22
Rodziny bezrobotnych i rodziny z czasową nieobecnością
rodzica 31
2. Czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów 35
Uwarunkowania ekonomiczne kompetencji czytania
ze zrozumieniem u uczniów szkół podstawowych 44
Uwarunkowania kulturowe kompetencji czytania
ze zrozumieniem u uczniów szkół podstawowych 46
Uwarunkowania społeczne kompetencji czytania ze zrozumieniem
u uczniów szkół podstawowych 51
3. Kluczowa kompetencja szkolna – czytanie ze zrozumieniem 58
Czytanie ze zrozumieniem podstawową umiejętnością szkolną 58
Dotychczasowe badania nad stanem opanowania umiejętności
czytania ze zrozumieniem 67

Rozdział II. Metodologiczne podstawy badań 75
1. Cel badań 75
2. Problemy badawcze 79
3. Wykaz zmiennych i przykładowych wskaźników do badania
rodzinnych uwarunkowań kompetencji czytania ze zrozumieniem 81
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze 82
Metoda badań i techniki zbierania materiału 82
5. Teren i organizacja badań 86
6. Przebieg badań 87

Rozdział III. Charakterystyka badanych środowisk 89
1. Charakterystyka badanej próby 89
2. Środowisko szkolne badanych uczniów 92
Charakterystyka szkoły 93
Charakterystyka nauczycieli uczących badanych uczniów
w klasach I–III 96
3. Środowisko rodzinne badanych uczniów 98
Warunki społeczne 99
Warunki ekonomiczne 107
Warunki ekonomiczne rodziny a preferowane formy spędzania
czasu wolnego 112
Warunki mieszkaniowe 118
Warunki kulturowe 124
Wykształcenie rodziców 125
Wyposażenie mieszkania 127



Rozdział IV. Środowiskowe wyznaczniki poziomu czytania
ze zrozumieniem 132
1. Środowisko zamieszkania a wyniki z testu czytania
ze zrozumieniem 134
2. Płeć a poziom alfabetyzacji 140
3. Wykształcenie rodziców i miejsce zamieszkania a poziom
kompetencji czytania ze zrozumieniem 145
4. Status społeczny rodziny pochodzenia a wyniki z testu czytania
ze zrozumieniem 159
5. Struktura społeczna rodziny pochodzenia a wyniki z testu czytania
ze zrozumieniem 166
6. Położenie ekonomiczne a osiągnięcia w teście czytania
ze zrozumieniem 176
7. Warunki mieszkaniowe a poziom czytania ze zrozumieniem 186
Podsumowanie 197
Bibliografia 204
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org