Dodano produkt do koszyka

Brzmienie uczuć Esej o emocjach muzycznych zawierający pełną wersję tekstu "Struny muszli"

ebook

Brzmienie uczuć Esej o emocjach muzycznych zawierający pełną wersję tekstu "Struny muszli"

Peter Kivy

Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Cena: 27.30 zł 25.00 brutto

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Pierwszy polski przekład klasycznego dzieła XX-wiecznej estetyki muzyki Petera Kivy’ego "The Sound Sentiment" (1989), zawierającego oryginalną wersję "The Corded Shell" (1980) i wzbogaconego o dodatkowe rozdziały napisane w odpowiedzi na dyskusję, jaka toczyła się na temat emocjonalizmu.

Autor przedstawia ekspresję muzyczną oraz problemy związane z jej rozumieniem, odwołując się do filozofii, historii muzyki i muzykologii. Analizuje poglądy w spektrum emotywizmu muzycznego w sposób odpowiadający wymaganiom dyskursu filozoficznego. Omawiając przykłady muzyczne, prezentuje się jako słuchacz i miłośnik muzyki, któremu zależy na zachowaniu ścisłości i dążeniu do odkrycia roli, jaką pełnią emocje w estetyce muzycznej. Kivy proponuje stanowisko kognitywizmu emocjonalnego, które zakłada rozpoznawanie emocji w muzyce bez jednoczesnego wywoływania emocji w słuchaczu oraz bez przypisywania emocji kompozytorowi. Postulując podobieństwo między pewnymi elementami muzyki (np. konturem melodii) a cechami kulturowymi (np. gestami ludzkimi) związanymi z wyrażaniem emocji, wskazuje na różnicę między ekspresją jako wyrażaniem uczuć a szczególną ekspresywnością, którą można przypisać muzyce.

Publikacja Petera Kivy’ego zmieniła na zawsze dyskusję na temat muzyki i wskazała drogę następnym badaczom nie tylko w obszarze filozofii anglosaskiej, ale i w najszerzej pojętej światowej estetyce muzycznej i filozofii muzyki.

Z radością przyjęłam wiadomość o dokonaniu przekładu jednej z najważniejszych prac we współczesnej filozofii muzyki. To od tej książki rozpoczęła się światowa kariera amerykańskiego myśliciela Petera Kivy’ego, patrona muzycznego formalizmu, jednego z najbardziej prominentnych przedstawicieli filozofii analitycznej. Sam filozof wspominał, że gdy w 1976 roku jego kariera utknęła w martwym punkcie, postanowił zająć się fascynującą go barokową teorią emocji, wokół której zbudował projekt książki The Corded Shell, wydanej przez Princeton University Press w 1980 roku. I właśnie ta książka uczyniła z Kivy’ego jednego z najczęściej cytowanych filozofów sztuki. (Z recenzji dr hab. Anny Chęćki, prof. Uniwersytetu Gdańskiego)

*********

Sound Sentiment. An Essay on the Musical Emotions, including the complete text of The Corded Shell

The first Polish translation of Peter Kivy’s The Sound Sentiment (1989), a classic of the 20th century musical aesthetics, which contains the original version of The Corded Shell (1980) and additional chapters written in response to the debate concerning emotionalism. The author explores music expression and the problems related to its understanding, with reference to philosophy, history of music and musicology. Kivy advocates music cognitivism, which involves recognizing emotions in music without arousing emotions in the audience and without attributing emotions to the composer.

*********

Peter Kivy (1934-2017) – profesor Rutgers University, redaktor „Journal of Aesthetics and Art Criticism”, nagrodzony Deems Taylor Award of ASCAP za "The Corded Shell" autor ponad 30 książek z dziedziny filozofii sztuki, estetyki i filozofii muzyki, autorytet w dziedzinie współczesnej filozofii muzyki, filozof analityczny, miłośnik muzyki i literatury. W 2015 roku ukazała się w Polsce publikacja zatytułowana "Peter Kivy i jego filozofia muzyki", zawierająca tłumaczenie fragmentów różnych prac autora innych niż "The Corded Shell".

Dr hab. Małgorzata A. Szyszkowska (ORCID 0000-0003-1783-256X) – od roku 2019 roku adiunkt w Kolegium Nauk Humanistycznych i Języków Obcych Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Tytuł
Brzmienie uczuć
Podtytuł
Esej o emocjach muzycznych zawierający pełną wersję tekstu "Struny muszli"
Autor
Peter Kivy
Język
polski
Wydawnictwo
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Tłumaczenie
Jan Czarnecki, Mateusz Migut, Iwona Młoźniak, Małgorzata A. Szyszkowska
ISBN
978-83-235-5688-6
Rok wydania
2022 Warszawa
Wydanie
1
Liczba stron
304
Format
mobi, pdf, epub
Spis treści
Wprowadzenie (Joseph Margolis) IX Przedmowa do oryginalnego wydania „Th e Corded Shell” XIII Przedmowa do oryginalnego wydania „Th e Sound Sentiment” XVI CZĘŚĆ PIERWSZA Struny muszli Refleksje nad ekspresją muzyczną 1 I. Paradoks opisu muzyki 3 II. Ekspresja i ekspresywność 12 III. Mówienie i śpiewanie 18 IV. „Fizjologia” ekspresji muzycznej 29 V. „Ikonografi a” ekspresji muzycznej 41 VI. „Fizjonomia” ekspresji muzycznej 49 VII. „Fizjonomia” ekspresji muzycznej: obrona 60 VIII. Kontur i konwencja 74 IX. Przekraczanie bariery kulturowej 90 X. Ton, tekst i tytuł 102 XI. Całe to piękno 121 XII. Jak odbierać muzykę emocjonalnie (i zachować twarz) 141 CZĘŚĆ DRUGA Słowo się rzekło… Dalsze refleksje na temat ekspresji muzycznej 159 XIII. A jednak jest smutna… 160 XIV. Problemy Newcomba 183 XV. A jednak porusza… 215 XVI. Formalizm i uczucia 239 Słowo na temat tłumaczenia 268 Podziękowania 271 Bibliografia 272 Indeks rzeczowy 278 Indeks osób 281
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org

X Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.