Dodano produkt do koszyka

Bankowość elektroniczna studium prawne

ebook

Bankowość elektroniczna studium prawne

Barbara Bajor

Wydawca: Scholar

Cena: 35.00 zł 27.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 27.00 zł

Format:
Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Ogólna wiedza o świecie kart płatniczych, o bankach działających w przestrzeni wirtualnej, bankomatach i o innych usługach finansowych świadczonych kanałami elektronicznymi jest współczesnemu człowiekowi absolutnie niezbędna do normalnego funkcjonowania. Deficyty w tej sferze wykluczają ludzi ze społeczeństwa bardziej niż niepełnosprawność fizyczna.
Barbara Bajor swą monografię poświęciła prawnym aspektom szeroko ujętej bankowości elektronicznej. Autorka stara się wyjaśnić i przybliżyć prawną istotę usług bankowych świadczonych drogą elektroniczną oraz omówić legislacyjne środki ochrony klientów banków.
Książka jest adresowana do środowisk, które zawodowo zajmują się usługami finansowymi, edukacją ekonomiczną społeczeństwa oraz ochroną interesów konsumentów.

Tytuł
Bankowość elektroniczna studium prawne
Autor
Barbara Bajor
Język
polski
Wydawnictwo
Scholar
ISBN
978-83-7383-528-3
Rok wydania
2011 Warszawa
Wydanie
1
Liczba stron
374
Format
pdf
Spis treści
Wykaz skrótów 9

Wprowadzenie 11

Część pierwsza
Prowadzenie działalności bankowej w ramach społeczeństwa informacyjnego – zagadnienia ogólne

Rozdział I. Informatyzacja działalności bankowej 25
1. Ogólna charakterystyka bankowości elektronicznej 25
2. Wpływ nowoczesnych technologii komunikacyjno-informacyjnych (elektronicznych środków komunikacji) na działalność banku w ramach społeczeństwa informacyjnego 30
3. Realizacja koncepcji społeczeństwa informacyjnego jako przyczyna sprawcza rozwoju bankowości elektronicznej – zarys problemu 38

Rozdział II. Idea społeczeństwa informacyjnego – geneza, założenia i przyczyny rozwoju 43
1. Uwagi ogólne 43
2. Koncepcja społeczeństwa informacyjnego w ramach Unii Europejskiej 47
3. Elektroniczna gospodarka jako wyraz globalnej gospodarki społeczeństwa informacyjnego 51
4. Pojęcie usług społeczeństwa informacyjnego w ujęciu prawa UE i prawa polskiego 55

Rozdział III. Jednolity rynek usług finansowych wewnętrznego rynku UE 63
1. Założenia i stan realizacji jednolitego rynku usług finansowych 63
2. Jednolity rynek usług bankowych 72
2.1. Uwagi wprowadzające 72
2.2. Etapy rozwoju jednolitego rynku usług bankowych 73
2.3. Podmioty jednolitego rynku usług bankowych – instytucje kredytowe, instytucje pieniądza elektronicznego, instytucje finansowe 76
2.3.1. Pojęcie instytucji kredytowej i instytucji finansowej w ujęciu prawa UE i prawa polskiego 77
2.3.2. Status prawny instytucji parabankowych na polskim rynku usług finansowych 83
2.3.2.1. Uwagi wprowadzające 83
2.3.2.2. Status prawny instytucji pieniądza elektronicznego w polskim systemie prawnym 92
2.3.2.3. Działalność spółdzielczych kas oszczędnościowo--kredytowych jako usługodawców bankowości elektronicznej 98
2.3.2.4. Instytucje płatnicze w ujęciu dyrektywy w sprawie usług płatniczych i ustawy o usługach płatniczych 102
3. Zasady podejmowania działalności przez instytucje kredytowe na terytorium państwa przyjmującego w ujęciu prawa UE i prawa polskiego 104
3.1. Uwagi wprowadzające 104
3.2. Działalność transgraniczna instytucji kredytowej (banku krajowego) w świetle ustawy – Prawo bankowe i prawa UE 110
3.3. Podejmowanie działalności poprzez założenie oddziału 114
3.3.1. Procedura notyfikacyjna 114
3.3.2. Przyczyny odmowy przesłania zawiadomienia organom nadzoru państwa przyjmującego według ustawy – Prawo bankowe 116
3.3.3. Sytuacja prawna oddziału instytucji kredytowej na terytorium RP 117

Część druga
Bankowość elektroniczna jako szczególny sposób prowadzenia działalności bankowej

Rozdział IV. Pojęcie i istota bankowości elektronicznej 125
1. Uwagi wprowadzające 125
2. Definicje bankowości elektronicznej 127
3. Rodzaje (odmiany) bankowości elektronicznej 130
4. Pojęcie bankowości elektronicznej 138
4.1. Uwagi wprowadzające 138
4.2. Ujęcie wąskie pojęcia bankowości elektronicznej 141
4.3. Ujęcie szerokie pojęcia bankowości elektronicznej 146
5. Ocena istoty prawnej bankowości elektronicznej 149
5.1. Uwagi wprowadzające 149
5.2. Pojęcie czynności bankowej a usługa bankowa 152
5.3. Usługa bankowa świadczona drogą elektroniczną 158
6. Prawo właściwe dla transgranicznych usług bankowości elektronicznej 166
6.1. Uwagi wprowadzające 166
6.2. Wybór prawa w ujęciu prawa polskiego i prawa UE 172
6.3. Prawo właściwe w przypadku braku wyboru prawa 177

Rozdział V. Elektroniczne instrumenty płatnicze jako instrumenty bankowości elektronicznej – ocena charakteru prawnego wybranych elektronicznych instrumentów płatniczych 180
1. Znaczenie elektronicznych instrumentów płatniczych dla bankowości elektronicznej 180
2. Ogólna charakterystyka elektronicznych instrumentów płatniczych 184
3. Istota i charakter prawny kart płatniczych 186
3.1. Uwagi wprowadzające 186
3.2. Rodzaje kart płatniczych – zarys zagadnienia 192
3.3. Karta płatnicza jako informatyczny nośnik danych oraz instrument identyfikacji posiadacza 198
4. Istota i charakter prawny instrumentu pieniądza elektronicznego 201
4.1. Definicja instrumentu pieniądza elektronicznego na tle definicji pieniądza elektronicznego 201
4.2. Charakter prawny pieniądza elektronicznego. Istota pieniądza a pieniądz elektroniczny 208
5. Usługi płatnicze realizowane dzięki elektronicznym instrumentom płatniczym 223
5.1. Uwagi wprowadzające 223
5.2. Dokonywanie płatności przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych. Istota zapłaty z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych 226
5.3. Konstrukcja prawna zapłaty elektronicznym instrumentem płatniczym 235
5.3.1. Konstrukcja prawna zapłaty kartą płatniczą 235
5.3.1.1. Uwagi wprowadzające 235
5.3.1.2. Instytucja przekazu jako konstrukcja prawna zapłaty kartą płatniczą 237
5.3.1.3. Instytucja przelewu wierzytelności i przejęcia długu 241
5.3.2. Konstrukcja prawna zapłaty pieniądzem elektronicznym 244

Część trzecia
Usługi bankowości elektronicznej – zagadnienia szczegółowe

Rozdział VI. Istota i charakter prawny usług bankowości elektronicznej 249
1. Istota prawna usług bankowości elektronicznej w ujęciu prawa polskiego 249
2. Ocena charakteru prawnego umowy o usługi bankowości elektronicznej 257
2.1. Uwagi ogólne 257
2.2. Umowa o usługi bankowości elektronicznej – nowy typ umowy nazwanej związanej z umową rachunku bankowego czy podtyp umowy rachunku bankowego? 261
3. Wykorzystywanie elektronicznych środków komunikacji na odległość w celu zawarcia umowy o usługi bankowości elektronicznej 274
3.1. Uwagi wprowadzające 274
3.2. Zawarcie umowy o usługi bankowości elektronicznej przez Internet – zarys problemu 276
3.3. Forma elektroniczna umowy o usługi bankowości elektronicznej 279
3.4. Szczególny reżim prawny umów zawieranych na odległość przez konsumenta usług bankowych 282
4. Ocena sytuacji prawnej usługobiorcy bankowości elektronicznej 286
4.1. Treść umowy o usługi bankowości elektronicznej 286
4.2. Prawa i obowiązki stron umowy o usługi bankowości elektronicznej 290
4.2.1. Obowiązki banku jako strony umowy o usługi bankowości elektronicznej 291
4.2.2. Obowiązki usługobiorcy wynikające z zawartej umowy o usługi bankowości elektronicznej 293
4.3. Problem identyfikacji w bankowości elektronicznej a zakres odpowiedzialności usługobiorcy za operacje dokonane z wykorzystaniem elektronicznych zasad identyfikacji 295
4.3.1. Instrumenty identyfikacji wykorzystywane w bankowości elektronicznej 296
4.3.2. Zasady odpowiedzialności usługobiorcy w bankowości elektronicznej za operacje dokonane z wykorzystaniem elektronicznych zasad identyfikacji na jego rachunek 298
4.4. Zakres odpowiedzialności usługobiorcy bankowości elektronicznej za operacje wykonane w ramach umowy o usługi bankowości elektronicznej 307

Rozdział VII. Sytuacja prawna posiadacza elektronicznego instrumentu płatniczego 311
1. Uwagi ogólne 311
2. Ustalenia dotyczące charakteru prawnego umowy o elektroniczny instrument płatniczy 313
3. Istota umowy o kartę płatniczą 315
3.1. Charakter prawny umowy o kartę płatniczą 315
3.2. Charakter prawny zobowiązań stron umowy o kartę płatniczą 317
4. Ocena sytuacji prawnej posiadacza karty płatniczej 324
4.1. Uwagi wprowadzające 324
4.2. Obowiązki posiadacza karty płatniczej 329
4.3. Prawa posiadacza karty płatniczej 330
4.4. Obowiązki wydawcy karty płatniczej 331
5. Istota umowy o instrument pieniądza elektronicznego 331
5.1. Uwagi wprowadzające 331
5.2. Ocena charakteru prawnego umowy o instrument pieniądza elektronicznego 333
5.3. Prawa i obowiązki stron umowy o instrument pieniądza elektronicznego 337

Zakończenie 340

Bibliografia 344

Wykaz aktów prawnych 372
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org