Dodano produkt do koszyka

Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka

ebook

Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka

Danuta Urbaniak-Zając, Ewa Kos

Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

Cena: 69.00 zł 62.00 brutto

Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 62.00 zł

Format:

Pobierz fragment

Koszty dostawy:
  • Wysyłka na e-mail 0.00 zł brutto
Opis produktu
Książka poświęcona jest badaniom jakościowym w pedagogice, przedstawia ich miejsce w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych. Szczegółowo opisuje dwie metody: wywiad narracyjny i obiektywną hermeneutykę, prezentuje ich założenia, zasady interpretacji materiału empirycznego, na przykładach wyjaśnia ich praktyczne zastosowanie. Intencją autorek jest nie tylko przedstawienie wymienionych metod badawczych, ale także zwrócenie uwagi na organizację procesu badawczego i interpretacji zgromadzonych danych, teoretyczne uwarunkowania i konsekwencje decyzji badacza co do wyboru paradygmatów badawczych. Praca jest oryginalnym polskim opracowaniem problematyki empirycznych badań jakościowych w pedagogice. Większość książek na ten temat, które pojawiły się na polskim rynku w ostatnich latach, to tłumaczenia. Książka autorstwa polskich badaczek może wypełnić pewną lukę w metodologii nauk społecznych i humanistycznych w Polsce.

Tytuł
Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka
Autorzy
Danuta Urbaniak-Zając, Ewa Kos
Język
polski
Wydawnictwo
Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN
978-83-01-17658-7
Seria
Wykłady z Pedagogiki
Rok wydania
2013 Warszawa
Wydanie
1
Liczba stron
304
Format
epub, mobi
Spis treści
Wprowadzenie (Danuta Urbaniak-Zając) 7 Rozdział 1. Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych (Danuta Urbaniak-Zając) 19 1.1. Pozycja badań jakościowych w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych 19 1.2. Konsekwencje podporządkowania się nauk społecznych pozytywistycznemu modelowi nauki 32 1.3. Nieautonomiczność metody badawczej 39 1.4. W labiryncie badań jakościowych 47 1.4.1. Między naturalizmem a konstruktywizmem (konstrukcjonizmem) 54 1.4.2. Między opisem a uczestnictwem 62 1.4.3. Zakończenie 82 Rozdział 2. Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych (Ewa Kos) 91 2.1. Teoretyczne założenia metody 91 2.1.1. Status narracji autobiograficznej 93 2.2. Sposób pozyskiwania materiału badawczego i metodyka interpretacji 98 2.2.1. Przebieg wywiadu narracyjnego – gromadzenie materiału empirycznego 98 2.2.2. Proces interpretacji danych narracyjnych w koncepcji F. Schützego 104 Rozdział 3. Przykład interpretacji narracji z wykorzystaniem metody F. Schützego („…ja nie bałam się robić w życiu tego, czego chcę, i nie bałam się chcieć…”) (Ewa Kos) 117 3.1. Nawiązanie kontaktu z narratorką i przebieg wywiadu 119 3.1.1. „Zachęta” do opowiadania i jej ratyfikacja przez narratorkę 121 3.2. Charakterystyka etapów interpretacji narracji 123 Rozdział 4. Obiektywna hermeneutyka jako metodologia i metoda badań empirycznych (Danuta Urbaniak-Zając) 169 4.1. Geneza metody 169 4.2. Przedmiot zainteresowania obiektywnej hermeneutyki 174 4.2.1. Obiektywne struktury znaczenia i latentne struktury sensu 174 4.2.2. Tekst i protokół 184 4.3. Poznawczy status reguł generujących działania oraz struktur sensu i znaczenia 186 4.4. Autonomia życiowej praxis i struktura przypadku 190 4.5. Zasada uogólniania wyników badań – struktura przypadku jako dialektyka ogólności i szczególności 195 4.6. Metodyka interpretacji 198 4.6.1. Zasady obiektywno-hermeneutycznej interpretacji 199 4.6.2. Technika interpretacji – od opowiadanych historii do struktury przypadku 204 4.7. Krytyczne podsumowanie metodologii i metodyki obiektywnej hermeneutyki 210 Rozdział 5. Obraz zawodu pedagoga kształtujący się u studentów kierunku pedagogika – przykład zastosowania obiektywnej hermeneutyki (Danuta Urbaniak-Zając) 222 5.1. Sformułowanie problemu badawczego (określenie przypadku) 222 5.2. Ocena protokołu (umiejscowienie interakcji) 225 5.3. Budowanie historii i porządkowanie wariantów znaczeń (Lesarten) 227 5.4. Elementy (hipotezy) struktury przypadku 244 Uwagi końcowe 254 Załącznik. Transkrypcja prezentowanej narracji 258 Bibliografia 287 Indeks nazwisk 300
Cechy produktu
Dane ogólne
  • Format pliku
  • ebook
  •  
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

Ocena:
  • Wszystkie pola są wymagane
Zapytaj o produkt

Produkty podobne

Kontakt

CAFE KSIĘGARNIA TAJNE KOMPLETY
Przejście Garncarskie 2
Wrocław 50-107
(71) 714-23-80 pn-sb: 11.00-20.00 nd: 12.00-18.00
tajnekomplety@fundacja-karpowicz.org