TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
 

SERIA WYDAWNICZA TAJNYCH KOMPLETÓW

POLECAMY NASZE KSIĄŻKI!!!

 
 

I JEST MOC ODLEGŁEGO ŻYCIA W TEJ ELEGII

 

 Uwagi o wierszach Andrzeja Sosnowskiego

 
 

Przypis do noty biograficznej

Ostatni tom Marka Kołodziejskiego

 
 

ŚWIETLICKI I ZGNIŁOŚĆ

SIEDMIOŚCIAN - nowa płyta legendarnego poety i jazzmanów z Trójmiasta. Digipak z bonusem od Świetlickiego.

 
 

Wysoka Łączliwość

Szkice o współczesnej poezji

 

 
 

PSALMY

Nagroda Literacka  im. Wisławy Szymborskiej 2018

 
 

DOLNY ŚLĄSK. PAMIĘTAM POWÓDŹ

tak o powodzi z 1997 r. jeszcze nie opowiadano!

 
 

MONATEN

Nowa książka Jacka Gutorowa. Polecamy!

 
 

DNO CEKINA

 

Nowy tom poetycki Ewy Jarockiej. Polecamy!
 

Lista tytułów z wydawnictwa "Instytut im. Jerzego Grotowskiego"

10 | 20 | 30
Wyniki wyszukiwania
Znaleziono 21 pasujących rekordów dla kryteriów wyszukiwania
Słowacki/Grotowski. Rekontekstualizacje, Dariusz Kosiński, Wanda Świątkowska

Związki między Słowackim i Grotowskim są głębsze i istotniejsze niż tylko fakt, że drugi sięgał po teksty pierwszego. Z pewnością obu łączy przecież niezwykła dynamika postawy twórczej, obejmującej i „życie”, i „sztukę”. Obaj pozostawali w nieustannym poszukiwaniu, nie zadowalając się tym, co już udało im się stworzyć. Obaj nie poprzestawali na już osiągniętych formach i metodach, bezkompromisowo ... więcej

Pola energii. Wspomnienia i rozmowy , Alina Obidniak

Teatr jest sztuką ulotną. Pamięć o jego twórcach i ich dokonaniach trwa tak długo, jak żyją ludzie, którzy ich pamiętają. Ale pamięć jest ułomna i wybiórcza. Dlatego tak cenne jest wszystko, co tę pamięć utrwala. Taką też rolę spełnić może książka Aliny Obidniak. Zebrane w niej teksty, materiały i najróżniejsze dokumenty tworzą mozaikowy, wielobarwny obraz działalności teatru jeleniogórskiego ... więcej

With Grotowski. Theatre is Just a Form , Peter Brook

From early on, Grotowski recognised the double nature of forms. They conceal, but they also protect the life that is within. For this reason, he set up his own barriers, so as to conceal and protect the work he was doing with his dedicated companions in their well-guarded private space. When he eliminated spectators from his theatre, and when he refused to allow writers to describe and evaluate his explorations, this was to prevent mere descriptions from replacing the vivid life of actions.

Misterium zgrozy i urzeczenia, Janusz Degler, Grzegorz Ziółkowski

Propozycja ta to z jednej strony swoista spłata długu człowiekowi, który ukazał przed teatrem – polskim i światowym – nowe drogi, inne niż dotychczas znane; z drugiej zaś – odpowiedź na naglącą potrzebę stworzenia kanonicznego zbioru tekstów o jego spektaklach. Zbioru, który będzie zarówno ukazywał jego dokonania, jak też poświadczał charakter, typ i zasięg rezonansu, z jakim się spotkały; nie tylko uchwyci przekształcenia ... więcej

Wywołując (i zapominając) Szekspira, Peter Brook

Książka zawiera zapis dwóch spotkań Petera Brooka z publicznością z połowy lat dziewięćdziesiątych, podczas których wybitny reżyser podjął temat aktualności Szekspira. Cóż więc można powiedzieć młodemu aktorowi, który przymierza się do jednej z tych wielkich ról? Zapomnij o Szekspirze. Zapomnij, że kiedykolwiek istniał taki człowiek. Zapomnij, że te sztuki miały autora. Pamiętaj jedynie, że twoim ... więcej

Ziemia popiołu i diamentów, Eugenio Barba

Pierwsza część książki – Ziemia popiołu i diamentów – to fragment podziemnej historii teatru i historia pewnej miłości. Napisałem ją, by dać świadectwo o tamtych kilku latach decydujących dla teatru drugiej połowy dwudziestego wieku; latach, w których rodził się i krzepł teatralny bunt Jerzego Grotowskiego, Ludwika Flaszena, Jerzego Gurawskiego i maleńkiej grupki aktorów skupionych wokół nich. Kontekst wyznacza socjalistyczna ... więcej

Punkt graniczny przedstawienia, Thomas Richards

Zapis rozmowy Lisy Wolford z Thomasem Richardsem, dyrektorem Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Pontedera, Włochy), przeprowadzonej w 1995 roku. Rozmowa ta daje wgląd w istotę twórczych poszukiwań Grotowskiego w domenie określanej przez niego mianem „sztuka jako wehikuł”, wyznaczającej końcowy etap jego poszukiwań. Richards opowiada tu m.in. o transformacji energii, która może nastąpić w pracy nad pieśniami z tradycji afrokaraibskiej. To dzięki ... więcej

Guślarz i eremita, Grzegorz Ziółkowski

Postrzegam twórczość Jerzego Grotowskiego w jej kolejnych odsłonach – Teatr Źródeł, Dramat Obiektywny i sztuka jako wehikuł – jako próbę przemiany w działanie nostalgii za świetlistą nieskazitelnością, do której po urodzeniu (czytaj: wcieleniu) nie mamy już dostępu, gdyż oddziela nas od niej zasłona iluzji i zapomnienia...

W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera, Frank Raddatz red.

Heiner to awangarda. Ale posiada też wielką, ontologiczną agonię. Właściwie mniej mnie interesuje awangardowy rys jego twórczości, bardziej jego otchłań. Teatr nie musi niczego interpretować ani wyjaśniać. Od tego mamy naukę, a nie sztukę. W mojej pracy potrzebuję nieporozumień. Potrzebuję otchłani: ciemnej, ukrytej, stłumionej, niebezpiecznej strony materiału. Teatr to nie tylko dramaturgia. To także poszukiwanie nicości. Beckett powiedział ... więcej

Teatr bez teatru., Mirosław Kocur

Artyści Anglii Wschodniej wystawiali swe sztuki na placach i w kościołach, w domach parafialnych i w karczmach, na łąkach i na ulicach. Sztuka performansu była formą ewangelizacji i umacniała parafian w wierze. Strategie artystyczne służyły przede wszystkim uobecnianiu wydarzeń religijnych w świecie i w czasie widza. Średniowieczni twórcy wykazywali zadziwiającą kreatywność w manipulowaniu publicznością, mistrzowsko przekraczali granice pomiędzy ... więcej

Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie, Monika Kwaśniewska i Grzegorz Niziołek red.

„Zła pamięć” i wszelkie wywoływane tym określeniem skojarzenia odnoszą się do nowych narracji historycznych w teatrze i dramacie, niosących ze sobą takie naruszenia porządku symbolicznego, które mogą budzić lęk, wywoływać oburzenie, ale także – co ważne – pobudzać krążenie energii społecznej, zdumiewać innowacyjnością, zaskakiwać żywiołem „niepoprawnych” opowieści. A więc ... więcej

Hamleci Jerzego Grotowskiego, Wanda Świątkowska

Niniejsze opracowanie jest w całości poświęcone ostatniej opolskiej premierze Teatru, Studium o Hamlecie na tekstach Williama Szekspira i Stanisława Wyspiańskiego, które zostało pokazane po raz pierwszy 17 marca 1964 roku, po raz ostatni zaś 30 maja tegoż roku. Badaczy Teatru Laboratorium zawsze intrygował fakt, że spektakl był grany tak krótko, miał tak niewiele powtórzeń (zaledwie dwadzieścia) i widziało go około sześciuset trzydziestu widzów. ... więcej

Samba z Bogami, Leszek Kolankiewicz

Tak jak synkretyczna jest kultura Brazylii, a w niej kulty afrobrazylijskie, będące właściwym tematem tej książki, tak też synkretyczna okazała się w końcu jej forma. Reportaż podróżniczy staje się tu integralną częścią studium etnograficznego, które ostatecznie nie przybiera jednak kształtu monografii – jest raczej esejem naukowym, rozluźnionym, gdzie tylko się dało, w pewnych partiach przechodzącym w ton traktatu antropologicznego. ... więcej

Święty Bachus, Aleksis Solomos

Po raz pierwszy spotkałem Świętego Bachusa na świetlistej mozaice kościoła w Dafni. Między żydowskimi rybakami, biednymi mnichami i innymi pokornymi mieszkańcami świątyni, Bachus i Sergiusz wyróżniają się białymi i złocistymi szatami, niczym dioskurowie jakiejś starożytnej szlachetnej kultury, która nagle i nieoczekiwanie została zwyciężona przez prostszą i bardziej ludową wiarę.

Dziennik Teatru Źródeł. Polska 1980, Renata M. Molinari

Spotkanie z Teatrem Laboratorium było dla mnie zawsze sprawdzianem: z nimi przeciw wielu, niekiedy przeciw sobie, przez nich do zrozumienia, do poznania. Szłam za nimi, szliśmy za nimi, ryzykując ukształtowane talenty, dumni z doświadczenia, które odczuwaliśmy jako elitarne, lecz także niezwykle pragmatyczne. Dzięki parateatrowi odkrywaliśmy nieznaną nam siłę, w którą wcześniej nigdy nie wierzyliśmy. (fragment książki)

Grotowski. Przewodnik , Dariusz Kosiński

Grotowski nie był i nie jest jeden. Nie darmo tak często pojawiają się w odniesieniu do niego takie określenia, jak: kameleon, trickster, gracz, strateg. Wielokrotnie zmieniał wizerunki, postawy, opinie, miejsca a także – co może najtrudniejsze i najbardziej bolesne – towarzyszy.

Jewgienij Wachtangow - co zostaje po artyście teatru? , Katarzyna Osińska red.

Jewgienij Wachtangow zazwyczaj wymieniany jest jednym tchem obok innych reformatorów teatru z początku XX wieku. Jako artysta niewątpliwie należał do największych tamtej epoki, ale w odróżnieniu od Stanisławskiego i Meyerholda, nie dążył do ujęcia swych doświadczeń w system. Skupiony na pracy studyjnej, hołdował przekonaniu, że proces przygotowania spektaklu jest sprawą intymną, że uczestniczą w nim konkretni ludzie, a zatem nie można stworzyć ... więcej

Boski dwumian, Jadwiga M. Rodowicz

Ta książka pokazuje na przykładzie trzech dramatów nō, w jaki sposób w dziele sztuki wypełniają się zasady antycznego postrzegania świata, według których przyroda, całe otoczenie człowieka i on sam stanowią niepodzielny i żywy BOSKI DWUMIAN – jeden świat, w którym żywi obcują ze zmarłymi. Dzięki wynalazkowi Umiejętności (takie jest bowiem pierwotne znaczenia słowa nō) człowiek przemienia ograniczenie „tu ... więcej

Raptularz kijowski, Juliusz Osterwa

W zapiskach Osterwa powiada: „Myśl twórcza nim się zamieni w czyn, musi przejść przez alembik słów”. Musi więc ulec destylacji, oczyszczeniu, swoistemu uporządkowaniu i sublimacji, by w konsekwencji doszło do szczególnego rodzaju przemiany substancji. Ale kolejności owych zabiegów nie wyznacza żadna alchemiczna receptura. Przyoblekaniem się myśli w słowo kieruje porządek równie nieodgadniony jak samo jej powstawanie.

Stanisławski na próbie, Wasilij O. Toporkow

Praca Stanisławskiego z aktorem zmierzała przeważnie w stronę budzenia w nim sił, które wyswobodziłyby jego twórczą naturę. Do rozwiązania tego czy innego problemu scenicznego aktor-wyrobnik posiada dwa, trzy, najwyżej dziesięć szablonowych chwytów, natura zaś – niezliczoną liczbę. Dlatego nie wolno jej gwałcić, trzeba działać zgodnie z jej prawidłami. To jest jedynie słuszna droga.

Farsy-misteria, Dariusz Kosiński

Książka niniejsza, zgodnie ze swoim podtytułem, poświęcona jest próbom rekonstrukcji i reinterpretacji czterech pierwszych przedstawień zrealizowanych przez Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów w Opolu, którym wraz z Ludwikiem Flaszenem kierował od połowy roku 1959. Te cztery przedstawienia to kolejno: Orfeusz według dramatu Jeana Cocteau, Kain na podstawie dramatu George’a Gordona Byrona, Misterium buffo według Włodzimierza Majakowskiego i Siakuntala na podstawie dramatu ... więcej

 
 
 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa Tajne Komplety akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier